Umělá inteligence (AI) představuje v současné době jednu z nejvýznamnějších technologií, které ovlivňují širokou škálu oblastí lidské činnosti, přičemž vzdělávání není výjimkou. Vzdělávací systémy čelí výzvám, jako je individualizace výuky, efektivní zpětná vazba nebo přístup k informacím, a právě AI nabízí inovativní řešení těchto problémů. Například systémy pro adaptivní učení využívají algoritmy strojového učení ke sledování pokroku studenta a automaticky upravují obsah výuky podle jeho potřeb. Tím umožňují větší personalizaci vzdělávacího procesu, díky čemuž se mohou žáci učit vlastním tempem a zaměřovat se na oblasti, ve kterých mají největší mezery.
Kromě individualizace výuky má AI potenciál zefektivnit administrativní a hodnotící činnosti pedagogů. Automatizované systémy na opravu testů, esejí nebo úloh šetří čas učitele, který může věnovat více kreativní práci se studenty. AI asistenti mohou poskytovat studentům okamžitou zpětnou vazbu, vysvětlovat obtížné pojmy jednoduchou formou nebo pomáhat při plánování studia. Systémy typu chatbotů nebo virtuálních tutorů jsou postupně začleňovány do digitálních výukových platforem a stávají se poměrně dostupným nástrojem i pro běžné uživatele. V neposlední řadě je umělá inteligence využívána při analýze velkého množství dat o vzdělávacích procesech – například k identifikaci trendů ve výsledcích žáků nebo predikci rizika předčasného ukončení studia.
Do budoucna lze očekávat, že role umělé inteligence ve vzdělávání bude narůstat a bude mít zásadní dopad na podobu školních systémů, metody výuky i samotnou roli učitele. S tímto rozvojem ovšem vyvstávají i nové otázky a výzvy. Jedná se například o etické aspekty (ochrana soukromí studentů, transparentnost algoritmů, spravedlivý přístup ke vzdělání), nutnost digitální gramotnosti učitelů i žáků nebo možnost zneužití těchto nástrojů (například při podvádění). Správná integrace AI do vzdělávání by tedy měla být promyšlená a vyvážená, podpořená nejen technologickým pokrokem, ale i kvalitní pedagogickou a etickou reflexí. V ideálním případě se může stát klíčovým nástrojem pro rozvoj inkluzivního, efektivního a motivujícího vzdělávání v 21. století.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

