Adaptivní učení je moderní vzdělávací přístup, který využívá technologické inovace a pokročilé algoritmy k individualizaci výuky podle potřeb a schopností konkrétního studenta. Podstatou tohoto konceptu je schopnost učebního systému analyzovat data o průběhu a výsledcích studia, reagovat na úroveň znalostí a přizpůsobovat obsah, tempo či formu výuky každému jednotlivci na míru. Díky tomu mohou studenti rychleji a efektivněji dosahovat svých studijních cílů a učení se stává méně frustrujícím i pro ty, kteří mají s tradičními metodami potíže.
Technologie adaptivního učení využívají složité algoritmy, strojové učení a umělou inteligenci. Tyto systémy mapují silné a slabé stránky studentů na základě průběžných výsledků, rozhodování při řešení úloh nebo dokonce ze sledování vzorců chyb. Na základě těchto informací nabízí systém vhodné cvičení, úkoly a zdroje, které odpovídají aktuální úrovni žáka a reagují na jeho pokrok. Důležitou součástí je také zpětná vazba v reálném čase, která studentovi pomáhá lépe chápat vlastní chyby a opravovat je ještě během samotného procesu učení.
Adaptivní učení se ukazuje jako velmi perspektivní zejména v prostředí online vzdělávání, při výuce jazyků nebo v přírodovědných a matematických předmětech, kde rozdíly mezi žáky mohou být značné. Díky možnosti personalizace může tento přístup zásadně zlepšit motivaci, zapojení i dlouhodobé výsledky žáků. Výzvou zůstává otázka etiky používání osobních dat, stejně jako náročnost implementace kvalitních adaptivních systémů do běžných školních praktik. Přes tato úskalí však adaptivní učení představuje jednu z klíčových cest budoucího vzdělávání, která propojuje moderní technologie s potřebou individuálního přístupu ve výuce.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

