Blended Learning, v češtině často označovaný jako „smíšené vzdělávání“, představuje moderní přístup ke vzdělávání, který kombinuje klasické prezenční (tváří v tvář) výukové metody s metodami elektronického vzdělávání (e-learningu). Tento model vznikl jako reakce na dynamický rozvoj informačních a komunikačních technologií a měnící se potřeby studentů v 21. století. Zatímco v tradiční výuce je kladen důraz na osobní kontakt učitele a žáka, blended learning využívá výhod obou světů – interaktivní prvky a možnost okamžitého vysvětlení ve škole doplňuje o flexibilitu, individualizaci a přístupnost online kurzů a materiálů.
Klíčovou charakteristikou blended learningu je promyšlená integrace online a offline aktivit, které se vzájemně doplňují a rozvíjejí. V praxi to například může znamenat, že studenti získají základní informace prostřednictvím online přednášek či multimediálních materiálů, zatímco ve škole se pak věnují diskuzím, řešení projektů, či rozvoji dovedností pod vedením učitele. Významnou součástí blended learningu je možnost přizpůsobit tempo učení individuálním potřebám žáků. Učitelé mají zároveň díky digitálním nástrojům k dispozici více dat o pokroku studentů a mohou tak efektivněji plánovat další výuku i podporu pro slabší jedince.
Z výzkumů vyplývá, že blended learning zvyšuje angažovanost žáků a podporuje rozvoj dovedností, jako je samostatnost, kritické myšlení a schopnost efektivně využívat digitální technologie. Výuka tímto způsobem může také snáze reagovat na neočekávané události, například v době pandemie COVID-19 se blended learning ukázal jako velmi flexibilní a efektivní strategie. Nicméně úspěšné zavedení tohoto modelu vyžaduje změny v přístupu učitelů, vhodné technické zázemí a systematickou podporu rozvoje digitálních kompetencí žáků i pedagogů. Smíšené vzdělávání se proto stává jedním z klíčových trendů moderní pedagogiky a nabízí cenný rámec pro inovace a individualizaci výuky v různých vzdělávacích prostředích.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

