Vzdělávání učitelů pro umělou inteligenci: Jak české školy začínají integrovat A.I. do výuky a jaké programy jsou k dispozici pro učitele, kteří chtějí tento rychle se rozvíjející obor začít vyučovat.

Vzdělávání učitelů pro umělou inteligenci: Jak české školy začínají integrovat A.I. do výuky a jaké programy jsou k dispozici pro učitele, kteří chtějí tento rychle se rozvíjející obor začít vyučovat

Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stává klíčovým fenoménem nejen v technologických odvětvích, ale stále výrazněji proniká také do českého školství. Počáteční pilotní projekty, zaměřené zejména na rozvoj digitálních kompetencí, dnes přecházejí v systematickou snahu integrovat AI přímo do běžné výuky a vybavit učitele potřebnými znalostmi i metodikou. Jaké jsou současné trendy v této oblasti a jaké možnosti konkrétně mají české školy a pedagogové?

První kroky českých škol

Začlenění umělé inteligence do výuky není pouze otázkou technologického vybavení škol, ale především systematického odborného vzdělávání učitelů. Základním kamenem je důraz na digitální gramotnost, který je již několik let součástí rámcových vzdělávacích programů a nově nabývá na významu právě v souvislosti s AI. Vedle schopnosti pracovat s informačními systémy je cílem učitele seznámit s principy umělé inteligence – od základů strojového učení až po etické otázky spojené s jejím využíváním.

Speciální kurzy a vzdělávací programy

Na českém trhu se v poslední době objevuje řada specializovaných programů, určených přímo pro učitele, kteří chtějí začít AI tematizovat ve své výuce nebo se stát odborníky v této oblasti.

Například Evropská Akademie vzdělávání (EAV) připravila profesní kvalifikaci „Lektor pro AI“, která je určena jak středoškolským, tak i základním školám, a zaměřuje se na pochopení principů fungování AI, její praktické využití v pedagogickém procesu, ale i na témata etiky, bezpečnosti a kritického myšlení v době digitální transformace. Výuka probíhá kombinovanou formou – online přednášky lze sledovat v individuálním tempu, klíčovou součástí jsou interaktivní workshopy a osobní konzultace s odborníky.

Další možností jsou krátkodobé kurzy a semináře, které pořádají například krajská centra digitálního vzdělávání (např. v rámci projektu Průša Edu nebo ve spolupráci s Českou školní inspekcí). Tyto kurzy pokrývají základy programování neuronových sítí, vysvětlují možnosti využití AI nástrojů ve výuce matematiky, jazyků či technických předmětů, a zaměřují se i na práci s „AI asistenty“ typu ChatGPT.

Progresivní přístup a podpora

Vzdělávací instituce jako EAV kladou důraz na tzv. student-centric přístup. To znamená, že studium je plně flexibilní a uzpůsobené potřebám dospělých studentů – pedagogů, kteří chtějí skloubit profesní a rodinné závazky se svým rozvojem. Samotné kurzy pro učitele AI obvykle nevyžadují předchozí hluboké IT vzdělání, naopak jsou koncipovány tak, aby i naprostí začátečníci byli schopni pochopit základní principy i začlenit AI do každodenní výuky.

Výhodou moderních programů akreditovaných například u EAV je dlouhodobá metodická podpora: škola poskytuje specializované materiály, videopřednášky, možnost konzultací a průběžné evaluace. Absolventi nejen získají certifikát či profesní kvalifikaci, ale především rozvíjejí směs teoretických i praktických kompetencí, které mohou být ihned přenášeny do reálné pedagogické praxe.

Budoucnost AI ve školství

Umělá inteligence bude v nejbližších letech hrát čím dál větší roli v českém vzdělávání – nejen jako téma, ale i jako nástroj pro personalizaci výuky, rozvoj analytického myšlení a rozšiřování digitálních dovedností napříč předměty. Klíčem k úspěchu však zůstává kvalitní vzdělání pedagogů. Moderní vzdělávací instituce, jako je Evropská Akademie vzdělávání, jsou na tuto výzvu připraveny – nabízejí studijní programy šité na míru dnešním učitelům a pomáhají jim proměnit výuku v souladu s aktuálními trendy a potřebami žáků. Výběr správného programu proto určí, nakolik se české školy budou moci stát moderním prostorem, ve kterém umělá inteligence není hrozbou, ale přirozenou součástí přípravy na svět budoucnosti. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *