Umělá inteligence (AI) představuje v současnosti jednu z nejzásadnějších inovací v oblasti vzdělávání. Umožňuje personalizovat výuku na základě individuálních potřeb studentů, analyzovat jejich pokroky a navrhovat optimální vzdělávací cesty. Tradiční model výuky, kde pedagog předává znalosti široké skupině studentů stejným způsobem, postupně doplňuje model, v němž algoritmy AI poskytují žákům materiály a úkoly přizpůsobené jejich tempu i stylu učení. To se realizuje například pomocí inteligentních virtuálních asistentů či adaptivních vzdělávacích platforem, které dokážou okamžitě reagovat na chyby studentů, vyhodnocovat jejich silné a slabé stránky a dávat zpětnou vazbu v reálném čase.
Dalším významným přínosem AI ve vzdělávání je schopnost analyzovat obrovské množství dat, která během vzdělávacího procesu vznikají. Díky pokročilým analytickým nástrojům lze identifikovat nejen úspěšné strategie učení, ale také potenciální problémy, na které studenti v různých fázích narážejí. Učitelé tak získávají důležité informace o tom, kde žáci potřebují individuální přístup nebo jak vylepšit vyučovací metody. Současně AI umožňuje efektivnější správu administrativních úloh, například při hodnocení testů nebo plánování rozvrhů, čímž pedagogům uvolňuje více času pro samotnou výuku a interakci se studenty.
Výzvy spojené s integrací umělé inteligence do vzdělávání však není možné opomenout. Kromě otázek ochrany osobních údajů a etiky využívání AI je třeba řešit i otázky digitální propasti a dostupnosti moderních technologií pro všechny studenty. Zároveň je nutné, aby učitelé rozuměli principům práce s AI a dokázali její nástroje správně využívat. Přesto všechno přináší využití umělé inteligence ve vzdělávání nebývalý potenciál pro rozvoj individualizované, efektivní a inkluzivní výuky, která je schopná lépe reflektovat potřeby studentů v rychle se měnícím světě.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

