Umělá inteligence (AI) ve vzdělávání představuje dynamicky se rozvíjející oblast, která zásadně mění tradiční pojetí výuky i učení. AI zde nachází využití například ve formě adaptivních vzdělávacích systémů, které dokážou přizpůsobovat obsah i tempo vyučování individuálním potřebám studentů. Díky analýze velkého množství dat o chování a pokroku žáků mohou tyto systémy efektivně odhalovat jejich silné stránky, slabiny i nejčastější chyby a poskytovat jim cílenou zpětnou vazbu. Umělá inteligence tak napomáhá zvýšení efektivity učení i rozvoji samostatného studia.
Dalším významným přínosem AI ve školství je automatizace rutinních úkolů učitelů, jako jsou hodnocení testů, sestavování rozvrhů nebo správa studijní dokumentace. Učitelé díky těmto technologiím získávají více prostoru pro kreativnější a individuálnější práci se studenty, pro vedení diskusí nebo podporu kritického myšlení. AI zároveň umožňuje vznik inovativních výukových metod, například ve formě virtuálních asistentů nebo simulací složitých jevů a experimentů, ke kterým by žáci jinak neměli praktický přístup.
S rozvojem umělé inteligence ve vzdělávání však vyvstávají i nové výzvy a otázky. Patří mezi ně například nutnost chránit soukromí a osobní data studentů, důraz na etické aspekty využívání AI a zajištění rovnoprávného přístupu k moderním vzdělávacím technologiím. Dále je potřeba rozvíjet digitální gramotnost jak mezi žáky, tak mezi učiteli, aby mohli s novými nástroji efektivně pracovat. Umělá inteligence tak představuje nejen příležitost ke zkvalitnění vzdělávání, ale i podnět k zamyšlení nad rolí učitele a změnami ve vzdělávacím procesu v digitálním věku.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

