Strojové učení

Strojové učení je významným oborem informatiky a umělé inteligence, který se zabývá vývojem algoritmů umožňujících počítačům „učit se“ z dat, aniž by byly explicitně naprogramovány každé konkrétní pravidlo. Základní myšlenkou je, že místo programování přesných instrukcí pro řešení daného úkolu vytvoříme model, který se na základě tréninkových dat sám přizpůsobí tak, aby dokázal daný úkol zvládnout. To naprosto mění způsob, jakým mohou být řešeny komplexní problémy – například rozpoznávání obrazu, přirozeného jazyka, analýza dat nebo predikce výsledků.

Mezi hlavní typy strojového učení patří učení pod dozorem (supervised learning), učení bez dozoru (unsupervised learning) a učení posilováním (reinforcement learning). V učení pod dozorem mají data známé vstupy a výstupy (například obrázky a jejich popisky zvířat), algoritmus se tedy učí odhalovat vztah mezi nimi, což se často využívá v klasifikaci nebo regresi. Učení bez dozoru zpracovává data bez známých výstupů – algoritmus hledá ve struktuře dat vzory či skupiny (klestry), typicky při segmentaci zákazníků nebo odhalování anomálií. Třetím typem je posilované učení, při kterém agent získává zpětnou vazbu ve formě odměn či trestů na základě svých akcí v prostředí. To nachází uplatnění například v autonomních systémech, robotice nebo herních strategiích.

Strojové učení nachází v dnešní době široké praktické uplatnění například v rozpoznávání hlasu, obrazu, překladech, medicínské diagnostice, finanční predikci nebo personalizaci obsahu. Vývoj tohoto oboru je úzce spjat s rozvojem výpočetní techniky a dostupností rozsáhlých datových sad. I přes jeho působivé výsledky však existují výzvy, například vysvětlitelnost modelů („co přesně se model naučil“) či zajištění férovosti (vyvarování se zaujatosti dat). Důležitým trendem je také vývoj algoritmů, které lze efektivně trénovat na menším množství dat nebo s menším množstvím výpočetních prostředků, což otevírá cestu k dalším inovacím a širšímu nasazení strojového učení v praxi. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *