Umělá inteligence (AI) představuje v současném vzdělávání významný inovativní nástroj, jehož využití dynamicky mění podobu učebních procesů. Zavádění AI do školství umožňuje automatizovat rutinní úkoly, individualizovat výuku a zpřístupňovat učivo žákům různých schopností a potřeb. Moderní výukové platformy založené na umělé inteligenci dokážou analyzovat pokrok jednotlivých studentů, odhalovat slabá místa v jejich znalostech a poté nabízet personalizované úlohy či vysvětlení tak, aby se žák optimálně rozvíjel podle svých individuálních dispozic.
Jedním z hlavních přínosů AI ve vzdělávání je možnost poskytovat zpětnou vazbu v reálném čase. Algoritmy dokážou rychle vyhodnotit úroveň znalostí žáka a formou adaptivního testování i personalizovaných doporučení pomáhat učitelům plánovat efektivní výuku. Navíc mohou být učební materiály automaticky přizpůsobovány podle preferencí a předchozích výsledků studenta, což vede ke zvýšení motivace a lepšímu zapamatování učiva. Kromě toho AI usnadňuje přístup k výuce studentům se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím například automatizovaného převodu mluveného slova na text, překladů nebo individuálního tempa studia.
Zavádění umělé inteligence do vzdělávacího systému však přináší i řadu výzev a etických otázek. Klíčovou roli hraje otázka ochrany osobních údajů studentů, neboť systémy AI často shromažďují a analyzují citlivá data. Je důležité zajišťovat, aby taková data byla bezpečně uchovávána a správně používána. Dále je nutné dbát na to, aby AI nástroje sloužily jako pomocníci učitele, nikoliv jako jeho náhrada, a aby byla zachována role lidského pedagoga jako nenahraditelného průvodce vzdělávacím procesem. Přes tyto výzvy však umělá inteligence představuje příslib efektivnějšího, inkluzivnějšího a motivujícího vzdělávání, které lépe odpovídá potřebám digitální doby.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

