Adaptivní učení představuje inovativní přístup k procesu vzdělávání, který využívá moderních technologií a metod z oblasti umělé inteligence k přizpůsobení výukového obsahu a metod konkrétním potřebám jednotlivých studentů. Cílem adaptivního učení je optimalizovat vzdělávací proces tím, že se materiál, tempo výuky i forma prezentace přizpůsobuje individuálním schopnostem, znalostem, stylům učení a aktuální úrovni porozumění žáka. Tím dochází nejen ke zvýšení efektivity výuky, ale také k větší motivaci studentů a celkovému zlepšení jejich výsledků.
Základem adaptivního učení jsou algoritmy, které sbírají a vyhodnocují data o průběhu studia každého žáka. Tyto systémy sledují odpovědi na konkrétní otázky, rychlost zvládání jednotlivých témat i opakovaně chybná místa. Na základě těchto dat systém automaticky nabízí studentovi další úkoly nebo vysvětlení zaměřené právě na oblasti, ve kterých má potíže, a zároveň přeskočí nebo zjednoduší oblasti, které má již dostatečně zvládnuté. Díky tomu může být učební plán dynamicky aktualizován podle progresu a potřeb studujícího.
V praxi se adaptivní učení uplatňuje převážně v digitálních výukových platformách, ale principy adaptace je možné začlenit i do klasické výuky s asistencí technologií. Jeho výhodou je, že umožňuje vzdělávat efektivně i ve skupinách s různorodou startovní úrovní studentů, čímž překonává limity tradičního frontálního vyučování. Velký potenciál má také pro vzdělávání dospělých či v manažerském tréninku, kde umožňuje pružné reagování na aktuální potřeby. Adaptivní učení však klade vysoké nároky na sběr a správu dat, bezpečnost informací i etiku jejich využívání. V budoucnu je očekáván další rozvoj této metody s příchodem pokročilejších algoritmů a rozšířením personalizovaných vzdělávacích technologií.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

