Adaptivní učení – principy a význam
Adaptivní učení představuje moderní koncept v oblasti vzdělávání a pedagogiky, který klade důraz na individuální přizpůsobení učebního procesu potřebám každého studenta. Na rozdíl od tradičních výukových metod, kde je vzdělávací obsah a tempo pevně stanovené pro všechny žáky, adaptivní učení využívá pokročilých technologií a analytických postupů k průběžnému sledování výkonu studentů. Na základě získaných dat systém průběžně upravuje obtížnost úkolů, volbu tematických okruhů i typ poskytované zpětné vazby tak, aby co nejlépe odpovídal aktuální úrovni znalostí a dovedností konkrétního jedince.
Z vědeckého pohledu je efektivita adaptivního učení podpořena teoriemi kognitivní psychologie, které upozorňují na existenci individuálních rozdílů v procesech učení. Každý člověk totiž vnímá, zpracovává a uchovává informace odlišným způsobem. Adaptivní systémy se tak opírají o algoritmy strojového učení a umělé inteligence, jež dokážou rychle identifikovat silné a slabé stránky uživatele. Umožňují tak personalizované vedení, které minimalizuje pocit frustrace při nadměrné obtížnosti a zároveň podporuje motivaci díky rychlému postupu u již zvládnuté látky.
Význam adaptivního učení stoupá s rozvojem digitálních technologií a rozšiřováním online vzdělávacích platforem. Vědecké výzkumy potvrzují, že adaptivní systémy vedou nejen ke zlepšení výsledků studentů, ale také posilují schopnost samostatného učení a kritického myšlení. Adaptivní vzdělávání má významný potenciál pro různé skupiny vzdělávajících se – od žáků základních a středních škol, přes vysokoškolské studenty až po dospělé v oblasti celoživotního vzdělávání. Do budoucna lze očekávat další rozvoj nástrojů umožňujících ještě individuálnější přístup, což bude zásadně ovlivňovat efektivitu a kvalitu vzdělávacích systémů.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

