Strojové učení

Strojové učení je interdisciplinární vědní obor na pomezí informatiky, matematiky a statistiky, který se zabývá návrhem a analýzou algoritmů umožňujících počítačovým systémům „učit se“ z dat. Pod tímto pojmem rozumíme schopnost systému vylepšovat své chování na základě předchozích zkušeností, což se nejčastěji projevuje automatizovaným přizpůsobováním parametrů modelu podle nově získaných informací. Strojové učení je tedy podmnožinou umělé inteligence, jež cílí na využití vzorů a pravidel skrytých ve velkých souborech dat k řešení úloh, které jsou pro tradiční explicitní programování příliš složité nebo neefektivní.

Základními typy strojového učení jsou učení pod dohledem (supervised learning), učení bez dozoru (unsupervised learning) a učení posilováním (reinforcement learning). Učení pod dohledem spočívá v trénování modelu na předem označených datech, kde algoritmus dostává vstupalý podněty i správné výstupy a učí se odhadovat výstupy pro nová data. Typickým příkladem může být rozpoznávání obrázků nebo předpovídání cen akcií. Učení bez dozoru naopak pracuje s daty bez známých výstupů, kde algoritmus sám hledá struktury či klasifikuje data dle podobností. Do této skupiny patří například shluková analýza. Učení posilováním je založeno na mechanismu odměn a trestů, kdy agent postupně zjišťuje, které postupy vedou k nejlepším výsledkům v daném prostředí, jako například při hraní her.

Praktické využití strojového učení je v současnosti velmi široké – od automatizované analýzy textu a rozpoznávání řeči přes detekci podvodů v bankovnictví až po autonomní řízení vozidel. Klíčovou výhodou tohoto přístupu je schopnost pracovat s rozsáhlými a složitými datovými sadami, ve kterých nachází neviditelné vzory, jež by lidskému analytikovi zůstaly skryté. Výzvami strojového učení zůstávají otázky generalizace získaných poznatků na nová data, interpretovatelnosti rozhodovacích procesů modelů a etiky jejich nasazení. Strojové učení tak představuje jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících směrů současné vědy a jeho význam pro hospodářství i společnost neustále roste. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *